Psykologi

Psykologikursen är faktiskt väldigt intressant. Jag var ganska skeptisk innan jag började, men nu efter två föreläsningar är jag mer positivt inställd!
Vi pratade bla om försvarsmekanismer vi har som är omdevetna och till för att skydda oss själva mot ångest och obehag.
Det var väldigt intressant, för jag kunde applicera så många av dem på händelser i verkligheten, både hos mig själv och hos andra.
Til exempel:
Förnekelse- man förnekar det som är jobbigt istället för att ta itu med problemet, vare sig det är en själv eller någon annan som gjort fel.
Intellektualisering- att man bygger en mur runt sig själv för att skydda sig och inte behöva ta åt sig, av jobbiga saker/ kritik etc.
Projektion- att man kritiserar en person för egenskaper man inte gillar hos sig själv. Man projicerar alltså över sina dåliga sidor på någon annan.T.ex. "jag hatar att du är så envis!", när det egentligen är man själv som är det.
Rationalisering- man skyller på någon annan/något annat för att försvara sig själv när man gjort fel.
Sublimering- när man fyller ett behov som man har med något annat. Man fyller tomrummet efter det man förlorat med ett substitut.

Tänk att vi människor fungerar så och handlar på vissa sätt många gånger utan att vara medvetna om det själva.
Mmm, bl.a. detta fick mig att fundera väldigt mycket. Både på mig själv och människor omkring mig.
Kan ni känna igen er i något av ovan?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback