Ge ditt barn 100 möjligheter, istället för 2

Jag trotsade mitt köpförbud lite igår (som annars gått förvånansvärt bra) när jag fick nys om den här boken. Har beställt den på nätet och hoppas få hem den så snart som möjligt! En bok som verkar vara helt i min smak och jag ser jättemycket fram emot att läsa den!
En bok för föräldrar och andra vuxna som är nyfikna på hur barn kan ges fler möjligheter i en könsstereotyp vardag. Författarna skriver om situationer där barn könas och görs till flickor och pojkar. Fällorna och kruxen handlar om alltifrån leksaker och kläder till vänskap och känslor. Till varje fälla finns praktiska och konkreta tips. En verktygslåda för dig som vill skapa utseendemässig, språklig, vänskaplig, känslomässig och kroppslig jämställdhet.

Kommentarer
Postat av: emelie

Fast jag förstår inte.... vi är ju två olika kön, varför ska vi vara så lika som möjligt? Pojkar är ju pojkar och flickor är ju flickor, kvinnor är kvinnor och män är män... vad är det för fel med det?

Postat av: Charlotte

Det handlar inte om att göra oss så lika som möjligt. Snarare om att vi ska få vara så olika som vi själva vill vara, oavsett om vi är tjejer eller killar. Att barn ska få vara fria att växa upp till de individer de själva vill vara istället för att gjutas i former skapade av sociala normer. Det handlar om frihet, att få möjligheter att vara människa och inte bara tjej eller kille. Jag tror att du ska få låna den här boken av mig. Den kan nog förklara bättre än vad jag kan göra här.

2011-03-21 @ 15:27:07
URL: http://konfekt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback